Vi använder cookies för statistik och analys, marknadsföring och för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att besöka vår webbplats godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Dags för kanalflytt i TV-nätet

Nu är det snart dags för teknisk uppgradering i TV-nätet. Boxer har sändningsrättigheter i det digitala marknätet för TV. Ett nät som ägs och drivs av statliga Teracom.

I september 2020 beslutade Myndigheten för press, radio och TV (MPRT) att alla programtjänster (tv-kanaler) i marknätets skall övergå till att nyttja den mer effektivare komprimeringstekniken MPEG4.

Under hösten 2021 kommer ett 20-tal tv-kanaler i marknätet för TV (för tv-mottagning via vanlig antenn) att uppgraderas till den modernare komprimeringstekniken MPEG4. Uppgradering kommer att resultera i en förbättrad bildkvalitet, samt medge att fler kanaler kan sändas i HD-kvalitet.

Vad innebär detta för mig som TV-tittare?

  • Samtliga kanaler som idag använder tekniken MPEG2 kommer att övergå till MPEG4
  • Ca: 11 kanaler byter frekvens
  • Kanaler som idag sänder i SD och HD kommer övergå i enbart HD
  • Regional nedbrytning på SVT2 upphör

På själva omläggningsdagen kommer Teracom att växla över till en ny teknisk plattform, vilket kommer att beröra hela nätet i det området. I samband med omläggningen kommer det därför bli kortare sändningsuppehåll i berört område. Omläggningen kommer att påbörjas efter kl. 10.00 och beräknas vara klart senast kl. 18.00.

Du som TV-tittare behöver göra en kanalsökning/ominstallation på din TV-mottagare för att få fortsatt tillgång till alla tv-kanalerna efter genomförd omläggning. Rekommendationen är att göra en kanalsökning/ominstallation efter kl. 18.00 på omläggningsdagen.

Vad behöver jag göra?

Inte kund hos Boxer

För att kunna ta emot de fria kanalerna i marknätet (SVT1 HD, SVT2 HD, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen, TV4 HD och TV Finland) efter omläggningen krävs mottagare som stöder MPEG4. Efter genomförd omläggning kan du behöva göra en kanalsökning för att få in de fria kanalerna.

Mer information och vid hjälp med kanalsökning/ominstallation av de fria kanalerna kontakta Teracom Samhällsnäts kundservice.

Kund hos Boxer

Logga in på Mina Sidor för att säkerställa att vi har korrekta kontaktuppgifter till dig, vi kommer notifiera via brev/e-post/SMS när arbetet inleds, håll även fortsatt utkik på vår webbsida. Efter genomförd omläggning kan du behöva göra en kanalsökning för att få in kanalerna.

Hur gör man en kanalsökning?
För mer information om hur du gör kanalsökning på våra mest vanliga boxar, se under rubriken Liknande sidor till höger på denna sida.

Tidsplan och berörda orter

I god tid innan du som kund påverkas kommer du att få information om vilket datum som gäller för dig. Nedan kan du se en överblick över tidsplanen och påverkade områden

Regioner MPEG4-migrering

Genomförda

  • 5 oktober - Region 1 Öst
    Stockholm, Gävleborg, Uppland, Södertälje och Norrköping/Valdemarsvik
  • 19 oktober - Region 2 Norr
    Norrland och västra Dalarna
  • 21 oktober - Region 3 Mitt
    Östra Dalarna, Värmland, Närke,
    Västmanland, Östergötland, Småland,
    Gotland, Öland och Skövde
  • 26 oktober - Region 4 Väst
    Göteborg, Trollhättan, Uddevalla,
    Vänersborg Bohuslän och Dalsland

Kommande

28 oktober - Region 5 Syd
Skåne, Blekinge och Halland

Frågor och svar

  • Om du idag kan se SVT1 HD på kanalplats 61 så stödjer din mottagare den senaste tekniken och du behöver ingen ny mottagare. Du kommer dock att behöva göra en kanalsökning den dag arbetet utförs i ditt område.

  • SVT1 och SVT2 kommer att övergå till att sända i MPEG4, samt att de enbart kommer sända i HD. Kanalplatserna 61 och 62 som idag sänder SVT1 HD respektive SVT2 HD kommer upphöra och istället kommer kanalplats 1 och 2 sända SVT1 HD respektive SVT2 HD.

    Kanalplats 97 som idag sänder den regionala versionen av SVT2 upphör.

    För att fortsätta se på SVT behöver du en mottagare som stödjer MPEG4, men från Boxer rekommenderar vi alltid att en mottagare ska stödja MPEG4 och DVB-T2 för att man ska kunna se på alla kanaler i marknätet.

    Om du gjort en kanalsökning efter 27 maj 2021 och får in testbild på kanalplats 88 så innebär det att din mottagare stödjer MPEG4.

    Om du idag kan se SVT1 HD på kanalplats 61 så innebär det att din mottagare stödjer MPEG4 och DVB-T2.

  • Vi skickar SMS till dig när vi fått bekräftelse på att arbetet är genomfört på din ort, generellt beräknas arbetet på respektive ort pågå mellan klockan 10.00-18.00. Du kommer också kunna se på Mina Sidor när arbetet är klart

  • Innan just din ort berörs kommer vi skicka brev och/eller e-post till dig. Dagarna innan arbetet utförs kommer vi också skicka ett SMS som påminner om arbetet.

    För att säkerställa att du får e-post/SMS från oss är det viktigt att du kontrollerar att du angivit korrekta kontaktuppgifter på Mina Sidor, inloggning sker enkelt med Mobilt BankID. Utöver utskick finns information på vår Facebook-sida samt här på vår webbsida.

    När arbetet är genomfört på just din ort skickar vi ett SMS som bekräftar det.

  • Ja, för 399 kr efter 50% RUT-avdrag kan du få hem en tekniker från vår partner Hemfixarna som hjälper dig få tillbaka TV-kanalerna igen. Ring 0770-220 720 eller boka på denna sida.

  • Ja, du kan fortfarande se dina kanaler på Boxer Play.

  • Har du en TV med inbyggd digitalbox/kortmodul så hittar du beskrivning hur du gör en kanalsökning i instruktionsboken för din tv-apparat.

    För de digitalboxar som Boxer tillhandahåller finns kanalsökningsguider på sidan Boxguide.

  • Koden varierar mellan olika boxmodeller, men generellt finns 3 koder:
    - 0000
    - 1234
    - 0044

  • Nej, det är endast våra kunder med marksänd TV (antenn) som berörs av kanalflytten.

  • Kontakta Kundservice på telefon 0771-21 10 00 så hjälper vi dig att se över ditt avtal och hårdvara. Då kan vi tillsammans hitta den bästa lösningen för just dig.

  • Du kan fortfarande titta på dina kanaler i vår playtjänst Boxer Play. Arbetet Teracom utför ligger utanför Boxers kontroll och pågår dagtid vid ett tillfälle under året, därför utgår ingen kompensation.

  • Om du har en egen antenn, exempelvis bordsantenn, gör du en kanalsökning efter klockan 18 och dina kanaler kommer då åter att fungera. Om du inte har egen antenn utan fastighetens TV-nät drivs av en centralantenn så behöver din fastighetsägare anlita en CANT-certifierad installatör innan Teracoms arbete genomförs. Installatören säkerställer att TV-kanalerna fungerar efter Teracoms arbete.

  • På www.teracom.se/ommpeg4 finns viss mer information.