Vi använder cookies för statistik och analys, marknadsföring och för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att besöka vår webbplats godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Dags för kanalflytt i TV-nätet

Nu är det snart dags för frekvensomläggning i TV-nätet. Boxer har sändningsrättigheter i det digitala marknätet för TV. Ett nät som ägs och drivs av statliga Teracom.

Om du bor på berörd ort kommer du under den dag arbetet utförs inte kunna titta på TV. När arbetet är genomfört gör du en ny kanalsökning på din TV/box och kan åter titta på kanalerna igen.

Logga in på Mina Sidor för att säkerställa att vi har korrekta kontaktuppgifter till dig, vi kommer notifiera via brev/e-post/SMS när arbetet inleds, håll även fortsatt utkik på vår webbsida.

Hur gör man en kanalsökning?
För mer information om hur du gör kanalsökning på våra mest vanliga boxar, se under rubriken Liknande sidor till höger på denna sida.

Tidsplan och berörda orter
Observera att berörd ort är summerad till närmast större ort/område, mindre lokala orter berörs också.

7 maj - KLART: Halmstad, Varberg, Finnveden och Vislanda
10 september - KLART: Karlskrona, Karlshamn, Malmö, Helsingborg och Hörby (Påverkar hela Skåne och Blekinge)
1 oktober- KLART: Bohuslän, Dalsland, Värmland samt Göteborg och Trollhättan med omnejd

Frågor och svar

  • Eftersom arbetet inte utförs av Boxer kan vi inte påverka datumen. Frekvensomläggningen koordineras med våra grannländer samt Post- och Telestyrelsen (PTS) som är den myndighet som bevakar elektronisk kommunikation i Sverige.

  • Vi skickar SMS till dig när vi fått bekräftelse på att arbetet är genomfört på din ort, generellt beräknas arbetet på respektive ort pågå mellan klockan 10.00-18.00. Du kommer också kunna se på Mina Sidor och Facebook när arbetet är klart.

  • Innan just din ort berörs kommer vi skicka brev och/eller e-post till dig. Dagarna innan arbetet utförs kommer vi också skicka ett SMS som påminner om arbetet.

    För att säkerställa att du får e-post/SMS från oss är det viktigt att du kontrollerar att du angivit korrekta kontaktuppgifter på Mina Sidor, inloggning sker enkelt med Mobilt BankID. Utöver utskick finns information på vår Facebook-sida samt här på vår webbsida.

    När arbetet är genomfört på just din ort skickar vi ett SMS som bekräftar det.

  • Ja, du kan fortfarande se dina kanaler på Boxer Play.

  • Har du en TV med inbyggd digitalbox/kortmodul så hittar du beskrivning hur du gör en kanalsökning i instruktionsboken för din tv-apparat.

    För de digitalboxar som Boxer tillhandahåller finns kanalsökningsguider på sidan Boxguide.

  • Koden varierar mellan olika boxmodeller, men generellt finns 3 koder:
    - 0000
    - 1234
    - 0044

  • Nej, det är endast våra kunder med marksänd TV (antenn) som berörs av frekvensomläggningen.

  • Kontakta Kundservice på telefon 0771-21 10 00 så hjälper vi dig att se över ditt avtal och hårdvara. Då kan vi tillsammans hitta den bästa lösningen för just dig.

  • Du kan fortfarande titta på dina kanaler i vår playtjänst Boxer Play. Arbetet Teracom utför ligger utanför Boxers kontroll och pågår dagtid vid ett tillfälle under året, därför utgår ingen kompensation.

  • Om du har en egen antenn, exempelvis bordsantenn, gör du en kanalsökning efter klockan 18 och dina kanaler kommer då åter att fungera. Om du inte har egen antenn utan fastighetens TV-nät drivs av en centralantenn så behöver din fastighetsägare anlita en CANT-certifierad installatör innan Teracoms arbete genomförs. Installatören säkerställer att TV-kanalerna fungerar efter Teracoms arbete.