Fel på eller avsaknad av undertexter

Av olika anledningar så kan det ibland förekomma att den svenska undertextningen försvinner på en eller flera kanaler. Det finns ett antal olika åtgärder för att lösa ett sådant problem.

Svenska som andra undertextningsspråk i mottagarens meny

På vissa mottagare så finns det en inställning som heter andra/sekundärt/alternativt undertextsspråk. Som standard är det ofta valt till Engelska, att byta det ifrån Engelska till Svenska kan ibland lösa ett fel där man saknar svensk undertextning.

Hur gör jag?

  1. Gå in i din mottagares meny/inställningar. Hitta inställningar för språk.
  2. Ändra så att alla text och språkinställningar är inställda på Svenska.
  3. Gå ut till TV-bilden och byt kanal ifrån och till den kanalen du saknar undertext på.

Fabriksåterställning

Om det inte fungerar att ändra inställningar för text och språk så kan man alltid pröva att utföra en fabriksåterställning. Information kring hur du utför en fabriksåterställning på just din mottagare finns i vår hårdvaruguide.

Kom ihåg efter att du har utfört fabriksåterställningen och igen ändra alla språkinställningarna till Svenska.

Om ingen utav dessa åtgärder löser ditt problem så kan det vara så att avsaknaden av svensk undertextning är ett utsändningsfel. För att säkerställa huruvida det är så eller inte, eller felanmäla, så kan du ta kontakt med kundservice på telefonnummer 0771-21 10 00.