Felsökning vid anslutning till trådlös anslutning
Här kan du läsa mer om hur du går tillväga om du har problem med din anslutning.
Felsökningsåtgärder vid användning av WiFi (trådlöst internet):
- Kontrollera att routern är korrekt inkopplad och att lampan för WiFi lyser grönt.
- Kontrollera att du är ansluten korrekt till ditt trådlösa nätverk och att nätverkets inställningar är rätt inställda. Följ felsökningsintruktionerna för anslutning på den enhet du använder.
- Starta om din router genom att antingen:
(1) trycka på strömbrytaren på baksidan,
(2) dra ur strömkabeln och vänta några sekunder. - Prova att ansluta med en nätverkskabel för att se om problemet endast uppstår vid trådlös användning. Om ingenting av ovanstånde fungerar: kontakta Boxers Kundservice för att få hjälp med ditt ärende.
Felsökningsåtgärder vid hastighetsproblem (trådlös anslutning):
- Kontrollera placeringen på routern i förhållande till enheten som ansluts. Flytta routern om det är möjligt.
Tips: ligger routern platt når den bättre i vertikal riktning, står den på högkant når den bättre i horisontell riktning. - Kontrollera om din enhets nätverkskort klarar upp till 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s. Du hittar informationen på tillverkarens hemsida.
- Uppdatera ditt nätverkskort. En vanlig anledning till att din uppkoppling upplevs som ostabil kan bero på att du använder gamla drivrutiner. Gå därför in på din datortillverkares hemsida och kontrollera att du använder de senaste drivrutinerna. Om du använder en gammal version behöver du ladda ner den senaste versionen och uppdatera mjukvaran.
- Byt frekvensband. Det finns olika fördelar med 2,4GHz- och 5GHz-banden och beroende på din enhets placering kan det skilja vilket som är lämpligt. Mer information om hur du ansluter till olika frekvensband hittar du här.
Felsökningsåtgärder vid direktkopplad kabel till router:
- Kontrollera att routern samt enheten är korrekt inkopplad. Installationsguden för Boxers WiFi-router hittar du på under hårdvaruguiden. Använder du en annan router ber vi dig besöka tillverkarens webbplats.
- Kontrollera nätverksinställningarna på din enhet.
- Starta om din router genom att antingen trycka på strömbrytaren på baksidan, alternativt dra ur strömkabeln och vänta några sekunder.
- Testa ansluta med en annan Ethernet-kabel samt en annan enhet.
Felsökningsåtgärder vid användning av direktkopplad kabel till mediaomvandlare/switch:
- Kontrollera att enheten är korrekt inkopplad. Ethernet-kabeln ska vara inkopplad i det första uttaget från vänster på mediaomvandlaren (uttaget är ofta markerat LAN1).
- Kontrollera nätverksinställningarna på din enhet.
- Testa att ansluta med en annan Ethernet-kabel samt en annan enhet.
- Om du har en mediaomvandlare, starta om den genom att trycka på strömbrytaren, alternativt dra ur strömkabeln och vänta några sekunder.