Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Uppkopplingen bryts

Om uppkopplingen bryts och du tappar anslutningen till internet, kan du behöva felsöka ditt bredband. Felsökningen ser lite olika ut beroende på om du är ansluten till Wi-Fi eller nätverkskabel. Följ felsökningsguiden som stämmer in på din anslutning:

Nätverkskabel

Om uppkopplingen bryts och du tappar internetanslutningen när du använder nätverkskabel, prova följande:

  1. Kontrollera att alla kablar är anslutna ordentligt och att inget glappar.
  2. Starta om alla anslutna enheter (router, dator och/eller annan hårdvara). Det gör du genom att koppla bort strömsladden och låta den vara ur i 10 sekunder. Avvakta fem minuter innan du testar om din tjänst fungerar igen.
  3. Om du har andra enheter med kabel, prova att ansluta dem till din router för att kontrollera om problemet med uppkopplingen är begränsat till en enhet.
    A) Om uppkopplingen fungerar, felsök den felaktiga enheten hos din återförsäljare eller en datasupport.
    B) Om problemet uppstår på samtliga enheter kontakta vår kundservice.

Trådlös anslutning

Upplever du att din trådlösa anslutning bryts när du surfar trådlöst, prova följande:

  1. Starta om din router. Det gör du genom att koppla bort strömsladden och låta den vara urkopplad i 10 sekunder. Koppla in sladden, kontrollera att inget glappar och låt routern starta upp. Avvakta fem minuter för att se om din tjänst fungerar igen.
  2. Optimera räckvidden genom att:
    A) Placera routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som t.ex. platt-tv eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
    B) Placera routern centralt i bostaden. Då räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av huset/lägenheten.
  3. Om du har andra enheter, prova att ansluta dem för att kontrollera om problemet med uppkopplingen är begränsat till en enhet.
    A) Om uppkopplingen fungerar, felsök den felaktiga enheten hos din återförsäljare eller en datasupport.
    B) Om problemet uppstår på samtliga enheter kontakta vår kundservice.