Felsökning av bredbandstjänst

Det kan finnas olika orsaker till att man upplever svårigheter med att surfa eller inte kan få kontakt med internet. Här har vi samlat några olika typer av problem och tips på hur du kan lösa dem.

Ditt avtal

Innan du börjar felsöka din tjänst kan det vara bra att kontrollera ditt avtal och vilken hastighet du kan förvänta dig av ditt abonnemang. Informationen hittar du på Mina sidor.

Aktuella driftstörningar

Kontrollera därefter om adressen du befinner dig på påverkas av en driftstörning, det gör du enkelt via sidan Driftinformation.

Om du inte påverkas av en driftstörning kan du läsa igenom felsökningsstegen som du ser i menyn nedan för att få hjälp med ditt problem.

Denna artikel innehållerDitt avtalAktuella driftstörningar

Vanliga fel

Om du inte kommer åt internet över huvud taget, kan du försöka med följande.

  1. Börja med att kontrollera ditt bredband och att din router eller utrustning är rätt inkopplad. För Boxers router hittar du installationsguiden här.

  2. Starta om din router. Det gör du genom att koppla bort strömsladden och låta den vara urkopplad i 10 sekunder. Koppla in sladden, kontroller att inget glappar och låt routern starta upp. Avvakta fem minuter.

  3. Starta om enheten du försöker ansluta, för att se om det avhjälper felet.

  4. Prova att ansluta en annan enhet för att se om problemet är begränsat till en enhet.

Om uppkopplingen bryts och du tappar anslutningen till internet, kan du behöva felsöka ditt bredband. Felsökningen ser lite olika ut beroende på om du är ansluten till Wi-Fi eller nätverkskabel. Följ felsökningsguiden som stämmer in på din anslutning:

Nätverkskabel

Om uppkopplingen bryts och du tappar internetanslutningen när du använder nätverkskabel, prova följande:

  1. Kontrollera att alla kablar är anslutna ordentligt och att inget glappar.

  2. Starta om alla anslutna enheter (router, dator och/eller annan hårdvara). Det gör du genom att koppla bort strömsladden och låta den vara ur i 10 sekunder. Avvakta fem minuter innan du testar om din tjänst fungerar igen.

  3. Om du har andra enheter med kabel, prova att ansluta dem till din router för att kontrollera om problemet med uppkopplingen är begränsat till en enhet.
    A) Om uppkopplingen fungerar, felsök den felaktiga enheten hos din återförsäljare eller en datasupport.
    B) Om problemet uppstår på samtliga enheter kontakta vår kundservice.

Trådlös anslutning

Upplever du att din trådlösa anslutning bryts när du surfar trådlöst, prova följande:

  1. Starta om din router. Det gör du genom att koppla bort strömsladden och låta den vara urkopplad i 10 sekunder. Koppla in sladden, kontrollera att inget glappar och låt routern starta upp. Avvakta fem minuter för att se om din tjänst fungerar igen.

  2. Optimera räckvidden genom att:
    A) Placera routern på ungefär samma höjd som dina enheter och inte så nära annan elektronisk utrustning, som t.ex. platt-tv eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.
    B) Placera routern centralt i bostaden. Då räcker den till fler ställen än om du placerar den i ett hörn på en sida av huset/lägenheten.

  3. Om du har andra enheter, prova att ansluta dem för att kontrollera om problemet med uppkopplingen är begränsat till en enhet.
    A) Om uppkopplingen fungerar, felsök den felaktiga enheten hos din återförsäljare eller en datasupport.
    B) Om problemet uppstår på samtliga enheter kontakta vår kundservice.

Upplever du låg hastighet när du surfar, finns det ett antal tips för att felsöka ditt bredband. Felsökningen ser lite olika ut beroende på om du är ansluten till Wi-Fi eller nätverkskabel. Följ guiden som stämmer in på din anslutning:

Nätverkskabel

  1. Kontrollera din hastighet på bredbandskollen.

  2. Starta om din router genom att dra ut strömsladden och koppla bort eventuell kringutrustning. Vänta i 10 sekunder, anslut sedan strömsladden till din router och starta upp den igen. Avvakta i fem minuter innan du kontrollerar att din tjänst fungerar.

  3. Testa att slå av ditt trådlösa nätverk på knappen som liknar denna symbol.

  4. Anslut endast en enhet med kabel till din router.

  5. Testa därefter att göra en ny mätning på bredbandskollen för att se om din utrustning i hemmet eventuellt kan vara orsaken till den låga hastigheten.

  6. Om du fortfarande upplever låga hastigheter, kontakta vår kundservice.

Trådlös anslutning

Om du upplever att det går långsamt att öppna olika webbsidor, spela eller streama online kan du testa följande åtgärder.

  1. Kontrollera så att du är anslutet till ditt nätverk som innehåller siffran och bokstaven 5G. 5 GHz är ofta det bästa frekvensbandet att ansluta till när det kommer till att surfa snabbt trådlöst. Det som skiljer 2,4 GHz och 5 GHz är räckvidd och hastighetskapacitet. 5 GHz ger en snabbare tjänst medan 2.4GHz har en längre räckvidd.

  2. Upplever du fortfarande problem efter det att du kontrollerat ovan, bör routern och den utrustningen som är ansluten startas om. Koppla ifrån strömkabeln och låt den vara bortkopplad i ca 10 sekunder. Återanslut sedan strömkabel och starta upp din utrustning igen.

  3. Placera din router fritt och på samma höjd som dina anslutna enheter för att få ut bästa möjliga hastighet. Kontrollera även att din router inte står för nära annan elektronisk utrustning, som till exempel platt-tv eller andra trådlösa sändare. Även stora metallobjekt i närheten kan påverka signalen.

Att du inte hittar ditt trådlösa nätverk kan bero på en rad olika faktorer.

  1. Till att börja med, se om din enhet kan hitta andra trådlösa nätverk. Om enheten inte hittar några andra nätverk, börja med att felsöka din enhet. Om enheten däremot hittar andra nätverk, felsök din router.

  2. På baksidan av din router ska det finnas en informationsruta med uppgifter för ditt trådlösa nätverk. Kolla därefter om du kan hitta det namn som står på baksidan av din router i listan över trådlösa nätverk på din enhet.

  3. Hittar du fortfarande inte ditt trådlösa nätverk, kontrollera att det trådlösa nätverket är påslaget på din router. Hur du kontrollerar detta skiljer sig beroende på vilken router du har. Se bruksanvisningen för just din router, Boxers hittar du här Installationsguide WiFi Hub L2 .