Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Tips och lösningar

Om du upplever problem med din trådlösa anslutning eller ditt TV-abonnemang via fiber finns det i de flesta fall några enkla åtgärder som kan lösa problemet. Här hittar du tips och lösningar för utrustning och installation så att du vet hur du ska bära dig åt när du behöver göra en felsökning.

Vanliga fel och lösningar för bredband

  • Se till att placera routerna så att den inte står bakom betongväggar eller större föremål. Det kan störa signalen och dess kapacitet. Ställ gärna routern så högt upp som möjligt för bästa möjliga täckning.

  • I de flesta fall medföljer en 3 meter lång kabel när du köper en router. Ibland kan det behövas en längre kabel för att få en så optimal placering av routern som möjligt. Det allra bästa är givetvis att ha routern så nära enheterna den kopplas till (dator, smartphone, surfplatta m.m) som möjligt.

  • Trådlösa fasta telefoner, microvågsugnar och andra elektroniska föremål som är inkopplade i hemmet kan ibland störa signalen från routern. Prova att stänga av eller koppla ur elektronik du tillfälligt inte behöver för att förbättra signalen.

  • Alla enheter som är uppkopplade samtidigt (till samma router) delar på bredbandets kapacitet. Om någon av enheterna kräver extra hög hastighet kan det vara en fördel att stänga av övriga enheter i hushållet för att maximera hastigheten på den enhet som används för tillfället.

  • För bästa kapacitet kan det vara bra om du ansluter så många av hushållets enheter som möjligt med nätverkskablar. De enheter som är stationära (exempelvis TV-boxar, TV-spel, datorer) kan med fördel anslutas med kabel för att göra utrymme för det trådlösa surfandet åt de enheter som behöver det mest (exempelvis smartphones).

Vanliga fel och lösningar för TV via fiber

  • Detta kan bero på att din internetuppkoppling är låg eller att nätverket är belastat av exempelvis för många uppkopplade enheter på WiFi.

    Kontrollera din internethastighet på bredbandskollen.se. Om bredbandskollen visar att din internethastighastighet är bra, prova då att koppla bort mobiler eller surfplattor från ditt hemnätverk.

  • Vid byten av flexkanaler eller hela kanalpaket kan boxen behöva startas om för att det ska fungera.

    Gör ett så kallat strömtrick: Dra ut programkortet ur boxen, bryt strömmen, starta upp boxen och sätt sedan tillbaka programkortet igen. Var noga med att du sätter tillbaka programkortet med det guldfärgade chippet mot boxens undersida.

  • I TV via fiber-läget går det inte att stänga av funktionen auto standby som är förinställd 4 timmar.
    Detta är en funktion för att inte boxen ska belasta ditt hemnätverk.