
Om du upplever problem med din trådlösa anslutning eller ditt TV-abonnemang via fiber finns det i de flesta fall några enkla åtgärder som kan lösa problemet. Här hittar du tips och lösningar för utrustning och installation så att du vet hur du ska bära dig åt när du behöver göra en felsökning.
Vanliga fel och lösningar för bredband
Placera routern rätt
Se till att placera routern så att den inte står bakom betongväggar eller större föremål. Det kan störa signalen och dess kapacitet. Ställ gärna routern så högt upp som möjligt för bästa möjliga täckning. 
Använd en längre nätverkskabel vid behov
I de flesta fall medföljer en 3 meter lång kabel när du köper en router. Ibland kan det behövas en längre kabel för att få en så optimal placering av routern som möjligt. Det allra bästa är givetvis att ha routern så nära enheterna den kopplas till (dator, mobil, surfplatta etc.) som möjligt. 
Minska störningar från annan elektronik
Elektroniska apparater som mikrovågsugnar och andra trådlösa enheter kan ibland störa signalen från routern. Prova att stänga av eller koppla ur elektronik du tillfälligt inte behöver för att förbättra signalen.
Optimera nätverksanvändningen i hushållet
Alla enheter som är uppkopplade samtidigt (till samma router) delar på bredbandets kapacitet. Om någon av enheterna kräver extra hög hastighet kan det vara en fördel att stänga av övriga enheter i hushållet för att maximera hastigheten på den enhet som används för tillfället. 
Använd kabelanslutning för stationära enheter
För bästa kapacitet kan det vara bra om du ansluter så många av hushållets enheter som möjligt med nätverkskablar. De enheter som är stationära (exempelvis TV-boxar, TV-spel, datorer) kan med fördel anslutas med kabel för att göra utrymme för det trådlösa surfandet åt de enheter som behöver det mest.
Vanliga fel och lösningar för TV via fiber
Hackar bilden på din TV?
Detta kan bero på att din internetuppkoppling är låg eller att nätverket är belastat av exempelvis för många uppkopplade enheter på WiFi. Prova att koppla bort mobiler eller surfplattor från ditt hemnätverk. och se om det förbättrar kvaliteten på din TV.
Boxen stänger av sig automatiskt
Funktionen auto standby är förinställd på fyra timmar och kan inte stängas av. Den finns där för att minska belastningen på ditt hemnätverk när TV-boxen inte används.