Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna gällande bredband via fiber, TV via fiber och hemtelefoni.

Frågor och svar om bredband via fiber

  • Fiber – eller fiberoptik – består av överföring av ljus via optiska fibrer. Det är en mycket snabb metod för informationsöverföring, mycket snabbare än en t ex ADSL-anslutning där den högsta hastigheten är 24 Mbit/s.

  • En av fördelarna är den höga kapaciteten. Hela familjen kan använda datorer, surfplattor, telefoner och TV-apparater samtidigt utan att farten går ner eller att bilden hackar när du streamar film. Med fiber är ditt hem också väl förberett för framtidens digitala tjänster, som kommer kräva ännu mer bandbredd. Ditt hus får en avancerad kommunikationslösning som ger dig nya former av både nytta och nöje samtidigt som det kan öka värdet på ditt hus.

  • Öppen Fiber betyder att fibernätet är öppet för flera leverantörer av tjänster inom bredband, TV och telefoni. Boxer finns som leverantör i flera nät över hela Sverige. Sök på din adress i fältet längst ned på denna sida för att se vilket erbjudande du kan ta del av.

  • Att starta bredbandet sker oftast inom ett par dagar. Om du har bredband i öppen fiber idag så måste du säga upp ditt nuvarande avtal för att vi ska kunna sätta igång vår bredbandstjänst. Vår trådlösa router levereras normalt inom 3-5 arbetsdagar från beställning.

  • Ja. Alla tjänster kan beställas separat eller i kombination. Du väljer själv vad som är bäst för dig som kund.

  • Självklart! Om dina tjänster inte fungerar ringer du i första hand Boxers kundservice. Du kan även gå in på din nätleverantörens hemsida och se om de har några driftsstörningar i ditt område.

  • Om du köper alla dina tjänster från Boxer kommer fakturan från Boxer. Du får ingen separat faktura från nätleverantören. En guide om hur du kan avläsa din faktura hittar du under Faktura och betalning på vår Kundservice.

  • Ja, om du inte vill koppla in hemtelefoni så går det bra att använda vilken router som helst för att få trådlös uppkoppling. En riktlinje är att välja en router som klarar av mer än 100 Mbit/s om ni är många i hushållet eller använder flera enheter samtidigt. Boxer säljer även en egen router som du kan läsa mer om under menyn Hårdvara.

  • Sök på din adress för att se vilka erbjudanden som finns tillgängliga i fibernätet där du bor. Du väljer själv om du vill ha 12 månader eller ingen bindningstid på ditt abonnemang, oavsett om det är bredband via fiber TV via fiber. Om du väljer att ha bindningstid får du ofta ett bättre pris eller en hårdvara till rabatterat pris. Uppsägningstiden för TV, bredband och hemtelefoni är en (1) månad.

  • Du kan i dagsläget få hastigheter mellan 10 och 100 Mbit/s med Boxer som leverantör.

Frågor och svar om TV via fiber

  • Om du har bindningstid kvar på ditt Boxerabonnemang kan vi göra om ditt abonnemang till ett abonnemang för TV via bredband. Du behåller samma pris och bindningstid. För att göra om ditt abonnemang kontaktar du enklast Boxers kundtjänst.

  • Du kan fortsätta att ha extrakort även när du har TV via bredband. Du måste dock ha Boxer Tv Hub eller en digitalbox till varje kort.

  • Du kan fortsätta titta i sommarstugan precis som innan, via antenn. Ditt Boxerabonnemang kommer att fungera både via antenn och via bredband.

  • För att få IPTV via fiber från Boxer rekommenderar vi Boxer TV Hub. Läs mer här.

  • Jämfört med Boxers utbud TV via antenn får du tillgång till några ytterligare kanaler om du väljer TV via fiber (Disney Junior, TV4 guld och flera av C Mores sportkanaler).

  • Dessvärre är inte våra inspelningsbara boxar anpassade för TV via fiber. Det är i dagsläget Boxer Tv Hub och vår Digitalbox som går att använda för TV via fiber.

  • IPTV via fiber störs inte av väder eller yttre omständigheter, det är däremot beroende av en stabil internetuppkoppling. Om du ansluter din box trådlöst bör du se till att det inte finns yttre störningar som kan försämra mottagningen.

  • Vi rekommenderar att du fortfarande behåller din TV-antenn på taket. Men hjälp av TV-antennen kan du fortfarande se de fria kanalerna (SVT, TV4 m.m) i marknätet på vilken TV som helst.

  • I vissa fall behöver vi byta ut ditt kort mot en nyare version. Du kommer då att bli informerad om detta.

Frågor och svar om telefoni

  • Kontrollera med din larmoperatör om de kräver en fast telefonlina för att koppla upp larmet. Många larmoperatörer använder sig idag av annan teknik som går bra att kombinera med fiber.

  • Med så kallad IP-telefoni kan du ringa med Boxer. Telefonitrafiken går då över internet istället för över det fasta kopparnätet.

  • Om strömmen går kommer inte heller din bredbandsuppkoppling att fungera. Både surf, TV och telefoni kommer att vara ur funktion under tiden stömavbrottet pågår.

Övriga frågor

  • Du väljer själv om du vill ha 12 eller ingen bindningstid på ditt abonnemang, oavsett om det är bredband via fiber eller TV via fiber. Om du väljer att ha bindningstid får du ofta ett bättre pris eller en hårdvara till rabatterat pris.

  • För att få tillgång till Boxers bredband behöver du en router. Du kan antingen beställa en från Boxer eller den du har sedan innan. Vill du kunna koppla in telefoni krävs dock att du använder Boxers router. För att se på TV via fiber, behöver du Boxer Tv Hub samt en fast bredbandsuppkoppling från Boxer.

  • Det är enkelt att koppla in både router, Boxer Tv Hub och en digitalbox. Följ bara instruktionerna som följer med i förpackningen. Skulle du ändå stöta på problem är du välkommen att ringa vår kundservice som hjälper dig att koppla in allt över telefon.